Tuesday, November 14, 2006

Nedreptatea tine de prostie

Valoarea omului sta in puterea sa de creatie si mai putin in puterea sa de asimilare si imitare. Din pacate invatamintul nostru promoveaza tocmai asimilarea inormatiilor, uneori pina la indobitocirea deplina si completa a subiectului "educat". In privinta stimularii si incurajarii capacitatii creatorii a omului...nu-mi amintesc sa se fi facut ceva in scoala. Aveam intr-a 12-a o disciplina noua si oarecum exotica: Filozofia. Chiar asteptam cu mare interes sa vad ce iese din ora asta. Era trist sa vezi cum o asemenea disciplina nobila era redusa la mormane de informatii moarte pe care eminentul elev trebuie sa le inghita cu de-a sila si pe nemestecate. Bineinteles ca dupa o zi sau doua le voma si nu-i raminea nimic in cap. Ma umfla risul vazindu-i de derbedeii din clasa incercind sa redea ceea ce "invatasera". Ma apuca mila vazind-o pe biata profesoara cit de jalnica era in "predarea" materiei. Muzica si Filozofia nu au ce cauta in invatamintul preuniversitar. Orice tentativa de a "preda" asa ceva in licee devine hilara. Si esueaza in penibil.
Ma durut insa cind am dat examenul de intrare la Universitatea Bucuresti - Stiinte Umane (predarea in franceza, 45 de locuri pe tara, numai Mercedesuri la intrarea in sala de examen - ale tatilor care isi adusesera odraslele de sex feminin la "examen"). Prima proba: franceza scris, a doua filozofia. Specialitatile mele, consideram eu la vremea aia, desi reusisem cu brio sa ramin repetent intr-a 11, eram cumva un fel de repetent eminent, scuzati lipsa de modestie. Excelam in anumite materii si eram total dezinteresat de altele. Insa la franceza si filozifie eram beton. Am luat nota 3 la franceza ceea ce era imposibil. Socant. Pentru ca eu stiam ce facusem, rezolvasem corect cel putin 85% din exercitii. Si mai socanta a fost nota la filozofie: 2,35! Pai eu nu doar ca dovedisem ca imi insusisem cunostintele din manual, insa dovedisem putere de creatie. Ce poate fi mai valoros decit asta? Cum poti sa nu investesti in asa ceva? Ma indoiesc ca pipitele de bani gata care au luat examenul aveau cea mai mica idee despre filozofie, de franceza poate. Am fost atit de socat incit nici macar nu am depus contestatie. Si astazi ma intreb ce s-ar fi intimplat daca as fi depus aceea contestatie...

10 comments:

Trebuie said...

Ahile,

Iti sunt datoare cu niste atentionari:
- "capacitatii creatorii" si "Ma durut"?? N-o sa fiu rautacioasa precum esti tu in majoritatea cazurilor, ci o sa pun aceste greseli (colosale ;) pentru o persoana ca tine) pe seama oboselii si a neatentiei. Nimeni nu intentioneaza sa faca analiza pe text aici, dar datoriile trebuie platite. :D
Revenind la post, sunt total de acord ca, punerea accentului in procesul educativ pe memorare si nu pe creativitate este in defavoarea elevilor/copiilor. Atentie totusi!Tu spui urmatoarele: "Din pacate invatamintul nostru promoveaza tocmai asimilarea informatiilor...". Pai asta e scopul scolii: asimilarea de informatii/invatarea. Problema e data de modalitatea prin care se asimileaza toate acele informatii - exclusiv prin memorare mecanica sau folosind si operatii de analiza, comparatie, sinteza... Observ totusi ca incet, incet se incearca desprinderea de vechile obiceiuri, respectiv de invatarea numai prin memorare. Sa speram ca cei ce sunt acum pe bancile scolii vor fi mai castigati decat noi.

Ca ultima "observatie", as vrea sa stiu si eu care e legatura dintre titlul postului si continutul acestuia. Nedreptatea care presupui ca ti-a fost facuta tie la admiterea in facultate o vad, dar legatura ei cu prostia zau ca n-am descoperit-o...

Trebuie said...

Am scris mai devreme ca "Nimeni nu intentioneaza sa faca analiza pe text...". Este vorba, bineinteles, despre analiza gramaticala , dar la cat esti de carcotas trebuia sa fac aceasta completare ;)

cronicaru' said...

:) mici răutăcizme. ce contează micile scăpări gen "capacităţii creatorii", "ma durut" sau "că cei ce sunt" ? Zicea Hristea că mai important este să te înţelegi om cu om decât aceste mici răhăţele...
bagheera, tovarăşul vrea să spună, şi sunt de acord cu el, că nu este mai deloc promovată creativitatea în şcoală, şi tind să-i dau dreptate când mă gândesc că toţi eram obligaţi să învăţăm papagaliceşte comentariile alea mişto la română...pe de altă parte, ca să folosesc şi io limbaj de mare analist, dacă stau şi mă gândesc cât citesc elevii de astăzi, adik zero, consider că erau binevenite. Încă o sugestie (mama ce-mi place cuvântul ăsta!) tu nu erai la o universitate, pentru a te învăţa să gândeşti în stil filosofic, erai la liceu, trebuia doar să haleşti informaţia.
Referitor la piţipoance, cunoaşteţi părerea mea. m-ar apuca spumele să-mi amintesc cum vor ele să vadă turneul de tenis fără să ştie măcar diferenţa dintre rachete, sau să vadă răsăritul din viloaca de la Vama veche sau din jeepan, cum vor ele să fie absolvente de snspa sau drept, cum vor ele să-l încurajeze pe bănel de pe stadion (că a fost băiat sărac fată şi uite unde a ajuns)
PS: Felicitări pentru primul post unde am putut comenta şi eu. la mai mare

Ahile said...

bagheera01, ma bucur sa te intilnesc din nou! Si ma bucur ca revii in forta. E adevarat ca am gresit la "ma durut" si iti multumesc pentru corectare! De multe ori scriu pe fuga ori foarte tirziu si mai scapa si unele erori. Nu inteleg insa ce e gresit la "capacitatii creatorii"!
Eu protestez tocami impotriva asimilarii mecanice a informatiilor. De obicei aceste "cunostinte" sint imediat uitate si nu servesc la nimic. Dobindirea unor cunostinte pe cale analitica sau comparativa e ideala. Din pacate e prea putin intilnita.
Istoria e atit de fascinanta si plina de invataminte valoroase. Predarea ei in scoli e insa atit de trista: ea consta in memorarea unor date, nume si actiuni. Si atit. Prea putin afla elevul despre oamenii din spatele istoriei si despre motivatiile lor profunde. Prea putin inteleg ei din istorie. E trist sa te gindesti ce ar putea insemna materia asta penru mintile si sufletele elevilor si sa vezi in ce hal de distrugere a adus-o sistemul nostru de predare.
Nedreptatea tine de prostie pentru ca societatea ar trebui sa investeasca resurse in indivizi care dovedesc ca ar putea folosi aceste investitii cit mai bine. Indivizii care ar putea face ceva cu educatia primita. Nu in persoane care sint bune la tocit insa nu scot nimic de valoare din propria bibilica. In indivizi creativi ar trebui investit. Nefind asta, societatea nu face decit sa-si risipeasca resursele si asa putine. Asta e prostie.

@cronicaru
"ca cei ce sunt" - e cacofonie? Nu mi se pare.
Decit sa fortezi elevul sa invete niste comentarii gata facute mai bine il lasi in pace. Nu faci decit sa-i strici gustul pentru lectura. Oricum acele "comentarii" sint o idee discutabila. A comenta o opera literara e ca si cum ai minca o piersica dolofana, bucurindu-te de aroma ei, pentru ca apoi sa o scoti din gura ca sa vezi din ce e facuta.
Multumesc pentru felicitari si sper sa putem comunica si pe viitor!

cronicaru' said...

"Decit sa fortezi elevul sa invete niste comentarii gata facute mai bine il lasi in pace. Nu faci decit sa-i strici gustul pentru lectura."

Asta zici matale, asta ziceam si eu, pe de o parte. Pe de alta parte m aintrebam eu - care gust? ca nu egzista. Piersicul nu mai face piersici. Nici macar pricajite si ofilite. Face doar manele, televizoare, calculatoare... Poate ca problema s-ar impune a fi mutata la copac...

Unknown said...

ahile,
vorbeai de lectiile de muzica din perioada preuniversitara. spuneai ca esueaza in penibil. Aici vreau sa te contrazic putin.
In clasele 5-8 am avut un profesor de muzica nebun. Nebun de pasiune si nu numai. (Sper sa ma ierte ca vorbesc asa, mai ales ca acuma preda muzica pe lumea cealalta). El nu ne pretindea sa cintam frumos si sa fim toti mariah carey sau o alta marie, mai buna, callas pre numele ei. Ne cerea sa stim notele si mai ales ne-a bagat in cap cultura muzicala. Am invatat Rigoletto, de pilda, cu muzica in cap si cu libretul operei in fata ochilor. Istoria muzicala e un aspect pe care nu mi l-a mai predat nimeni niciodata. Daca nu ar fi fost el (Claudiu Negulescu se numea) poate confundam si acum Mozart cu Beethoven si sopranele cu altistele.

Anonymous said...

Aceasta tema este pur si simplu fara pereche:), este foarte interesant pentru mine:P Bravo !! vreau sa mai vad in continuare discutii pe tema asta!

Anonymous said...

[b]Party Poker Spring Bonus Code ! USE CODE: pibonus325 on your first deposit and get free 325 euros![/b]

Besides the big bonus, will also be eligible to play in an exclusive private monthly $ 6000 Freeroll!
These freerolls are open to anyone who has signed for Party Poker Poker and play with some points at least 100 games in the previous calendar month.
The freeroll will be held monthly on the 3rd Saturday at 3 pm EST.
This means that if he wins 100th match points in November, having the opportunity to play in the $ 6000 freeroll held December 3 Saturday.
The freeroll will be available each month – indefinitely. This is a great value for all players Poker-infos.com Party Poker.

Unknown said...

Hello! Voi fi foarte off-topic, numai ca am am vazut un comentariu al lui SHMENY despre Claudiu Negulescu. Nu stiu daca va vedea acest mesaj sau daca a fost in corul condus de acesta... Daca da, ne gasesti pe Facebook dupa Voces Primaverae.

Anonymous said...

http://www.cafb29b24.org/docs/buyativan/#for-sale generic ativan look like - ativan causes high blood pressure